Jak reklamovat zavazadlo poškozené leteckým dopravcem
Poznávání nových míst a lidí je pro mnoho z nás opravdovým koníčkem. Ať už plánujete strávit dovolenou u moře nebo se chystáte na cestu kolem světa, nenechte se zaskočit nepříjemnostmi. Je jasné, že na některé situace nelze nikdy dopředu dostatečně připravit, spíše mnohdy doufáme, že se nám jisté problémy zkrátka vyhnou. Ale když vyšší moc zavelí a my nejsme zrovna ti šťastlivci, je třeba zachovat chladnou hlavu. Jedním z častých problémů, který se nevyhne ani těm nejvíce zcestovalým dobrodruhům, je zavazadlo poškozené při letištní přepravě. Tuto nepříjemnost je třeba řešit ihned na místě a my vám přinášíme praktický návod na to, jak nepropadnout panice a problém rychle a zdárně vyřešit.
Jak fungují kompenzace v letecké dopravě?
Při letecké přepravě je za vaše odbavené zavazadlo zodpovědný přepravce. V případě poškození, zpoždění či ztráty zavazadla máte možnost u dopravce tyto skutečnosti reklamovat. Pokud jste učinili maximum pro to, abyste své zavazadlo ochránili před poškozením (například jste jej nepřeplnili, důkladně obalili fólií, zaopatřili křehké věci apod.), máte podle Montrealské dohody nárok na přiznání kompenzace. Ta je sice stanovena maximálně na 1131 SDR (Special Drawing Rights, SDR je jednotná měnová a účetní jednotka užívaná v rámci Mezinárodního měnového fondu, odpovídá hodnotě zhruba 1250 EUR), ale nelze ji brát jako samozřejmost. Výše kompenzace se v jednotlivých případech liší a často se odvíjí od různých faktorů, jako je stáří zavazadla, závažnost jeho poškození a podobně. Závisí také na podmínkách stanovených jednotlivými leteckými společnostmi. Proto lze v případě úspěšnosti očekávat pouze přiznání poměrné kompenzační částky.
Abyste předešli případným nepříjemnostem, doporučujeme zavazadlo řádně pojistit. Pokud převážíte něco křehkého, můžete využít služeb leteckých společností a připlatit si za přepravu křehkých zavazadel.
Co mám dělat, když mi dopravce poškodí zavazadlo?
- Pokud po vyzvednutí zavazadel zjistíte, že vaše taška či kufr byly při přepravě poškozeny, nepanikařte.
- Nejprve si vyfotografujte všechny vzniklé škody.
- Poté tuto skutečnost neprodleně ohlaste buď na přepážce „Reklamace zavazadel“ (Baggage Service Office) a nebo na přepážce “Odbavení zavazadel” (Baggage Handling Desk), které jsou umístěné přímo v příletové hale.
- Při nahlašování problému na přepážce musíte předložit váš zavazadlový lístek a jízdenku či letenku včetně palubní vstupenky.
- Na základě předložených dokumentů vám bude personálem vystaveno písemné potvrzení, tzv. PIR protokol (PIR = Property Iregularity Report), na kterém bude uvedeno rovněž referenční číslo vaší reklamace. Každá společnost má vlastní PIR formulář, údaje, které je třeba povinně vyplnit, se však neliší. Tento protokol si pečlivě uschovejte.
Personál vám po sepsání protokolu poskytne další podrobné informace, především pokyny týkající se formy zaslání dokladu o koupi zavazadla či dokladu o ceně opravy zavazadla, případně potvrzení o jeho neopravitelnosti. Dále budete vyzváni k zaslání kopie letenky a zavazadlového lístku na adresu stanovenou příslušnou leteckou společností. Personál na přepážce zodpoví vaše dotazy, nebojte se zeptat nebo si nechat vysvětlit detaily, kterým případně neporozumíte.
Je-li vaše zavazadlo zpožděno či dokonce ztraceno, reklamaci musíte podat písemně nejpozději do 24 hodin od vyzvednutí či doručení ztraceného zavazadla dopravcem. V případě mezinárodního letu se lhůta pro oznámení prodlužuje na 7 dní.
Pro uznání reklamace je dobré pokusit se co nejlépe prokázat přímou souvislost mezi poškozením a přepravou. Z tohoto důvodu se doporučuje pořídit si snímek vašeho zavazadla předtím, než bude dáno do úschovy přepravci. Vyřízení reklamace by mělo proběhnout do 30 dní, doba zpracování se ale může lišit v závislosti na typu letu a podmínkách společnosti. Proto doporučujeme se vždy při podání reklamace informovat. V dané lhůtě vás bude přepravce kontaktovat a sdělí vám konečné rozhodnutí.
POZOR!
Reklamovat nelze běžné opotřebení nebo zavazadlo, které bylo poškozeno z důvodu přeplnění. Reklamaci nelze uplatnit ani u některých nízkonákladových společností (tzv. low-cost), proto doporučujeme, abyste se seznámili s přepravními podmínkami daného leteckého dopravce ještě před využitím jeho služeb.
Co je potřeba k reklamaci ve zkratce:
- Letenka
- Palubní vstupenka
- Zavazadlový lístek
- Účtenka za nákup nebo opravu zavazadla, případně potvrzení o neopravitelnosti zavazadla
- Vaše osobní údaje: adresa, telefonní číslo, bankovní spojení
TIP:
Chcete ochránit váš kufr před škrábanci a nechce se vám utrácet za neekologickou fólii na letišti? Pořiďte si pratelný univerzální obal na kufr s módním potiskem vyrobený z kvalitního syntetického materiálu. V našem e-shopu naleznete módní obaly na kufry od značky SuitSuit i praktické obaly pro přepravu batohů od značky Osprey.