Jak reklamovat ztrátu kufru na letišti
Každoroční dovolená je dnes již standardem. Někdo se vypraví k moři, někoho láká spíše prozkoumávání tropických pralesů. Každá z těchto dovolených má ale něco společného, a to cestu letadlem. Jakákoliv dovolená se ale může v okamžiku změnit v peklo. Mluvíme samozřejmě o situaci, kdy vy sice jste v cílové destinaci, ovšem váš cestovní kufr se rozhodl udělat si dovolenou bez vás a je neznámo kde. Jak postupovat při ztrátě kufrů tak, abyste se opět šťastně shledali, se vám pokusíme nastínit v následujícím článku.
Co dělat, když letecká společnost ztratí vaše zavazadlo?
Znáte ten pocit, když se ocitnete v cizině na letišti u pásu na kufry, všichni už odešli a váš kufr pořád nikde? Co teď? Panikařit? Rozbrečet se? Nadávat komukoliv z letištního personálu, kdo se vám náhodou připlete do cesty? Určitě ne. Zhluboka se nadechněte a uklidněte se. Rozhodně se držte hesla ze Stopařova průvodce po galaxii a nepropadejte panice.
Pokud se vám ztratí zavazadlo při cestování s cestovní kanceláří, je dobré ihned informovat někoho z této kanceláře, který je na letišti s vámi, a řešit tento problém společně s ním. Jsou však případy, kdy cestujete bez cestovní kanceláře, a tehdy už musíte jednat sami.
Naštěstí ale existuje tzv. Montrealská úmluva, která upravuje odpovědnost dopravce za zavazadlo, které přijalo k přepravě, a také limity odpovědnosti dopravce, v jejímž rámci je dopravce limitován odpovědností do částky 1 131 SDR (Special Drawing Rights, což je měnová a účetní jednotka užívaná v rámci Mezinárodního měnového fondu), což odpovídá částce okolo 1 250 EUR.
Na každém letišti, ještě v jeho celním prostoru, najdete přepážku pro reklamaci zavazadel. V cizině pod názvem „Lost baggage/luggage“. Zde budete požádáni, abyste své zavazadlo popsali a předložili útržek ze zavazadlového lístku, který jste dostali k palubní letence. Bude s vámi sepsán tzv. protokol PIR (Property Iregularity Report) a poskytnou vám telefonní číslo, na kterém se můžete informovat o průběhu své reklamace. Zpravidla se ale sami ozvou a ztracené a znovu nalezené zavazadlo doručí na vámi uvedenou adresu.
TIP: Zavazadlo vždy pečlivě opatřete jmenovkou s vašimi kontaktními údaji.
Naděje umírá poslední
Za ztrátu zavazadla se většinou považuje situace, kdy vaše zavazadlo nebylo nalezeno do dvou dnů od vašeho příletu. Do té doby může být zavazadlo pouze zpožděno. Pokud zjistíte, že vaše zavazadlo bylo ztraceno, musíte tento fakt nahlásit dopravci do 24 hodin, v případě mezinárodních letů až do 7 kalendářních dnů.
Většinou se zavazadla dostaví hned s následujícím letem. To znamená, že je u sebe můžete mít během několika málo hodin. Ze všech ztracených a zpožděných zavazadel se 98 % najde a vrátí. Pokud ale budete mít tu smůlu, že zrovna vaše zavazadla budou patřit do těch nebohých 2 %, je letecká společnost povinna vám ztrátu finančně vynahradit. Náhradu můžete také požadovat, pokud zpoždění překročí 24 hodin. Pokud vám tedy zavazadlo nedorazí na dovolenou a vy si budete muset pořídit základní hygienické prostředky, schovejte si raději všechny účtenky, budou se hodit.
Jestliže přepravní společnost nevypátrá vaše zavazadlo do 21 dnů od vašeho příletu do dané destinace, je zavadlo prohlášeno za ztracené. V tomto okamžiku můžete začít vymáhat finanční náhradu. Učinit tak můžete od 21. dne, kdy byl vydán protokol o ztrátě, do dvou let – samozřejmě čím dříve, tím lépe.
V případě poškození zavazadla se ihned na letišti informujte, jak je můžete reklamovat. Pracovníci aerolinek zavazadlo prohlédnou a buď zajistí bezplatnou opravu, nebo doporučí jak jinak postupovat. Pamatujte ale na to, že na pozdější reklamace už nebude brán ohled. Přepravce ovšem neručí za škody, které vznikly vinou špatného zabalení či vady zavazadla. Pokud tedy s sebou vezete na dovolenou dražší věci, je vhodné se připojistit.
Pojištění zavazadel
Pojištění zavazadel zajistí finanční náhradu v případě, kdy během cesty přijdete o zavazadla, nebo dojde k jejich poškození. Jako u každého finančního produktu je i v případě tohoto pojištění velký rozdíl mezi jednotlivými pojišťovnami. Některé jej nabízejí jako připojištění k základnímu cestovnímu pojištění, které je zaměřeno primárně na krytí léčebných výloh, zatímco jiné zavazadla pojišťují v rámci některého z komplexních balíčků cestovního pojištění.
Při sjednání pojištění zavazadel je proto vhodné vyhledat si, za jakých podmínek pojišťovny finanční náhrady vyplácí a tyto si mezi sebou porovnat. V případě pojistné události můžete také využít služeb asistenční služby, která vám aktivně po telefonu poskytne pomoc při vyřízení formalit souvisejících s odcizením osobních zavazadel. Pomůže vám také s vyřízením náhradních cestovních dokumentů (zpáteční letenky, atd.).
Vždy je dobré vědět, co všechno jsou pojišťovny ochotny proplácet. Pojištění se ve většině případů vztahuje na věci osobní potřeby jako jsou oblečení, obuv, hygienické potřeby a například i fotoaparát. Nevztahuje se ovšem na šperky, starožitnosti, cenné papíry a peníze. Tyto je třeba pojistit zvlášť.
Dále je při sjednání pojištění vhodné ujistit se, zda nabízený limit pojistného plnění bude dostačující. Limit pojistného plnění je zpravidla uveden v pojistné smlouvě a uvádí celkový limit za všechna zavazadla a maximální limit na jednu věc.
Obecně je ale vyřizování pojistné události v případě ztráty či zničení zavazadel velmi pružné a může cestovateli ušetřit mnoho nepříjemností s neočekávanými výdaji. Vždy je ale třeba si pečlivě přečíst podmínky, za kterých budou zavazadla pojištěna.
Doufáme však, že tyto rady nebudete potřebovat. Teď už zbývá jen popřát šťastnou cestu a cestování bez jakýchkoliv komplikací.